Як "Сім`я" освоює цифрове телебачення. Частина 1 Павло Мандрик, для РЕ 09.10.2013, 11:56
Менше ніж за два роки - в червні 2015, українське телебачення має повністю перейти від аналогового типу мовлення на цифрове.
Телеглядачам це дасть можливість дивитись замість теперішніх 10-15 "аналогових" телеканалів, цілих 32 - 28 загальнонаціональних та 4 регіональних телеканали в цифровій якості.
Перелік телеканалів, що потрапили в "цифру" ще два роки тому на спеціальному конкурсі визначила Національна рада з питань телебачення та радіомовлення - державний регулятор, який видає ліцензії та контролює діяльність телеканалів, радіостанцій, кабельних операторів, тощо.
З часу проведення конкурсу на мовлення в "цифрі" пройшло 2 роки, але в телевізійному середовищі й досі не можуть оговтатись від розподілу цифрових телеканалів, за яким відбулась монополізація цифрового ефіру однією політичною силою.
Судіть самі: серед 10-ти олігархів, які володіють "цифровими" каналами, 7 - мають пряме відношення до провладної партії. Воно й недивно, адже телебачення попри високу конкуренцію з боку Інтернету, все ще залишається найвпливовішим засобом масової інформації.
Тому й завжди знаходяться бажаючі отримати якщо не контроль над масами, то хоча б можливість впливати на них.
Кому належить "цифра"? № п/п
Медіагрупа
Власник
Телеканал
Концепція каналу
Загальнонаціональні телеканали
1
U.A. Inter Media Group
Дмитро Фірташ,
Сергій Льовочкін,
Перший канал. Росія (29%),
Світлана Плужнікова (10%)
Інтер
загальний
2
Дмитро Фірташ (80%), Сергій Льовочкін (20%)
НТН
чоловічий
3
К1
молоді жінки
4
К2
жіночий
5
Мега
документальний
6
Enter фільм
радянські фільми
7
Піксель(колишній Enter music)
дитячий
8
Zoom (колишній «MTV Україна»)
молодіжний
9
Медіа Група Україна
Ринат Ахметов
Україна
загальний
10
Кіноточка
фільми
11
НЛО-ТБ
молодіжний
12
«Сім`я»
Олександр Янукович
ТОНІС
соціальний
13
Невідомий
Gоldberry
розкіш та подорожі
14
Вінтаж ТБ
ретро
15
Ескулап ТБ
медичний
16
StarLightMedia
Віктор Пінчук
СТБ
загальний
17
ICTV
чоловічий
18
Новий канал
молодіжний
19
Віктор Пінчук (50%)
Микола Баграєв (50%)
М1
музичний
20
1+1 media
Ігор Коломойський
1+1
загальний
21
2+2 (Real estate TV)
чоловічий
22
ТЕТ
молодіжний
23
Держава
Кабінет міністрів
Перший національний
загальний
24
Національний банк
БТБ
діловий
25
Андрій Портнов,
Валерій Писаренко
Star TV
музичний
26
Погода
погода
27
Борис Колесніков
Xsport (колишній «Хокей»)
спортивний
28
Укрпромінвест
Петро Порошенко
5 канал
інформаційний
Регіональні телеканали
29
Держава
Обласні держадміністрації
ОДТРК
регіональні
30
Невідомий
ТОВ «Аріадна ТВ», ТОВ «Партнер ТВ», ТОВ «Лідер ТВ», ТОВ «Новий формат ТВ», ТОВ «ТВ Вибір»
ці 5 компаній разом утворюють ще один загально-національний телеканал
31
місцеві мовники
32
місцеві мовники
Як бачимо в компанію володарів "цифри" не вписується хіба що Ігор Коломойський. В принципі, в категорію "зайві" можна було б віднести також Петра Порошенка та Віктора Пінчука.
Але Петро Порошенко попри опозиційність свого часу не гребував кріслом міністра економіки в уряді Азарова. А Віктора Пінчука хоч і важко запідозрити в любові до влади, але музичний канал М1 він ділить з членом Партії регіонів Миколою Баграєвим.
Насправді, канали вище перелічених олігархів від поразки врятувало лише те, що ліцензія на "цифру" автоматично дісталась всім каналам з національним аналоговим покриттям, яких у нас всього 13.
Кому належить аналог? № п/п
Медіагрупа
Власник
Телеканал
1
U.A. Inter Media Group
Дмитро Фірташ,
Сергій Льовочкін,
Перший канал. Росія (29%),
Світлана Плужнікова (10%)
Інтер
2
Дмитро Фірташ (80%),
Сергій Льовочкін (20%)
НТН
3
К1
4
StarLightMedia
Віктор Пінчук
СТБ
5
ICTV
6
Новий канал
7
Віктор Пінчук (50%),
Микола Баграєв (50%)
М1
8
1+1 media
Ігор Коломойський
1+1
9
ТЕТ
10
Медіа Група Україна
Ринат Ахметов
Україна
11
«Сім`я»
Олександр Янукович
ТОНІС
12
Держава
Кабінет міністрів
Перший національний
13
Укрпромінвест
Петро Порошенко
5 канал
Якщо 13 з 28 місць в загальнонаціональних мультиплексах автоматично відійшли аналоговим телеканалам, то наступні 15 місць Нацрада розподілила тільки між "правильними" власниками: 5 - групі "Інтер" Дмитра Фірташа, 2 - групі "Україна" Рината Ахметова, ще 2 - Андрію Портнову та Валерію Писаренку, по одному - Нацбанку та Борису Колеснікову.
Решта каналів дісталась невідомим власникам, яких напряму або опосередковано пов`язують якщо не з провладною партією, то з "Сім`єю".
Варто також звернути увагу на те, що телеканали "Вінтаж ТВ", "Ескулап ТВ", канал Нацбанку БТБ,
Xsport Бориса Колесникова, НЛО-ТБ та "Кіноточка" Рината Ахметова, а також п’ятірка компаній з регіонального конкурсу, які утворили ще один загальнонаціональний телеканал – "Аріадна ТВ", "Партнер ТВ", "Лідер ТВ", "Новий формат ТВ" та "ТВ Вибір", були зареєстровані за кілька тижнів до проведення цифрового конкурсу.
Якщо БТБ,
Xsport та НЛО-ТБ за два роки таки запустити повноцінне мовлення, то "Вінтаж", "Ескулап",
Goldberry, "Кіноточка" та регіональна п’ятірка телеканалів-тріумфаторів цього робити не поспішають, транслюючи в своєму ефірі тестовий продукт.
І це попри те, що за законодавством, ці телеканали мали розпочати повноцінне мовлення відповідно до концепції, за рік після отримання ліцензії.
Тому й недивно, що незважаючи на вибір із 32 телеканалів - 4 з яких регіональні, телеглядачі, які вже підключились до "цифри", з сумом констатують - дивитись немає що.
Але для глядачів цифрового телебачення "Реальна економіка" має чудову новину - вже зовсім скоро принаймні на одному з "цифрових" телеканалів, які не ведуть мовленя, розпочне роботу працюючий канал.
"Сімейний" підряд: "Ескул", "Вінтаж" та Goldberry
Отримавши ліцензію на цифрове мовлення нікому невідомі телеканали - медичний "Ескулап", ретроканал "Вінтаж" та канал про розкіш та подорожі
Goldberry, відразу ж прирекли себе на підвищений інтерес.
Усі вони зареєстровані за однією і тією ж київською адресою, яка вказана такою ж як і фактична адреса телеканалів – по вулиці Червонопрапорна, 28а. Насправді, це промислова зона Києва, на території якої знаходяться склади, будівельні фірми, завод кованих виробів та дистриб’ютори технічного обладнання. Тобто, телебаченням там і не пахне.
Як показало наше розслідування ця "трійка" телеканалів розбудовується на базі каналу "Тоніс", який вже два роки входить до медіахолдингу "Сім`ї".
Структури Олександра Януковича придбали телеканал в попереднього власника, голови Партії зелених Володимира Костеріна ще весною 2011 року. Хоч частка "Тонісу" на телевізійному ринку тоді складала всього лиш 0,5%, зате канал був цінним своїм аналоговим покриттям, яке охоплює більше ніж дві третіх України.
А це вже важливий козир в руках олігарха - в разі вдалого перепозиціонування, канал може стати успішним у своєму сегменті, впливаючи на маси та формуючи правильну громадську думку з тих чи інших запитань.
Гендиректором каналу після перепродажу було призначено Олександра Бутка, який до того працював на керівних посадах в Національній телекомпанії України - каналі Перший національний та Національній радіокомпанії України.
Чому вибір "Сім`ї" впав на "малокаліберного" телепродюсера, очевидно, слід пояснити тим, що всі більш-менш кваліфіковані телеменеджери на ринку зайняті. А ті, хто вільний на це, швидше за все, не наважились.
Тому й недивно, що за два роки після переформатування на "Тонісі" так нічого і не змінилося.
Зв'язок трійки "цифрових" телеканалів "Вінтаж", "Ескулап" та
Goldberry з телеканалом "Тоніс" простежується дуже легко, оскільки менеджмент "Тонісу" особливо не заморочується "замітати сліди", що приводять їх до цієї "цифрової" трійки.
Вінтажний "Ескулап"
У розпал прийому заявок на "цифру", документи на реєстрацію компаній "Корона Санрайс" - юридична назва каналу "Вінтаж" та "Аспера 2011" - юридична назва каналу "Ескулап" до Нацради заніс теперішній керівник інформаційного мовлення "Тонісу" Микола Дяченко.
На "цифровому" конкурсі, який Нацада провела наприкінці серпня 2011 року, Дяченко представився програмним директором каналу "Вінтаж". Раніше Микола Дяченко працював заступником Олександра Бутка в НТКУ.
Потім Дяченко працював заступником генпродюсера столичного каналу "Київ", який належить КМДА, а також був шеф-редактором проектів "Четверта влада з Дмитром Корчинським" та "Вечірня кава з Дмитром Джангіровим".
"Вінтаж" та "Ескулап" були зареєстровані на початку червня 2011-го року, буквально за два тижні до закінчення прийому заявок на "цифру". Створені під конкурс, ці телеканали виграли його, обігнавши таких мовників з багаторічним стажем, як канали "2+2", ТВі, ТРК "Ера", тощо.
Однак мовлення в "цифрі" ці телеканали не можуть розпочати і до тепер. А Микола Дяченко буквально за 3 тижні після тріумфу каналів "Ескулап" та "Вінтаж" - у вересні 2011 року, перебрався на "Тоніс", очоливши інформаційне мовлення каналу. Про свою роботу на цих телеканал Дяченко розповідає неохоче.
Микола Дяченко
"Зараз я не маю ніякого відношення до телеканалів "Ескулап" та "Вінтаж". Це був тимчасовий період. Я тоді шукав роботу… Не на один канал ходив. Я не можу сказати хто мене наймав на "Вінтаж" і взагалі мене дуже так ніхто і не наймав…
"Зараз я не маю ніякого відношення до телеканалів "Ескулап" та "Вінтаж". Це був тимчасовий період. Я тоді шукав роботу… Не на один канал ходив. Я не можу сказати хто мене наймав на "Вінтаж" і взагалі мене дуже так ніхто і не наймав…
Я просто представся в Нацраді програмним директором, оскільки в мене було доручення представляти інтереси каналів. Я людина творча. Ті люди, які хотіли мене запросити на цю роботу… в кінці кінців я не оформився туди. Це були мої приятелі, друзі, які мене попросили виконати певну представницьку місію в Нацраді.
Я не буду вам говорити їхні імена. В житті не завжди складається так як домовлялись. З`являються якісь обставини, коли тебе "візьмемо-не візьмемо" на роботу, а потім перекидають людину на інше місце чи на іншу посаду. Я надіявся, що мій досвід буде потрібний при запуску цих телеканалів.
Але зрозумівши, що не так це вже буде скоро, я пристав на пропозицію людей, які мене більше знали. Тому я зараз на "Тонісі". А далі хто, що та як – я не можу з вами це обговорювати. Я сам пішов, бо в мене з`явилась інша пропозиція. Я про власників взагалі нічого не знаю і знати не хочу. Я займаюсь суто творчими питаннями.
А ви знаєте, хто власник каналу ТВі? А взагалі, навіщо воно вам потрібно? Є офіційні якісь речі… Ви можете з`ясовувати, а не намагатись десь щось здогадуватись"
, - зазначив Дяченко.
Хоч Дяченко настирливо заперечує свій зв'язок з каналами "Вінтаж" та "Ескулап", але його по-зрадницьки видають документи юридичного власника каналу "Вінтаж" - компанії "Корона Санрайс". Там пан Микола і досі значиться членом редакційної ради каналу.
Коли ми розповіли про це пану Дяченку, він здався і попросив не вплутувати його як він виразився в "заплутані речі".
"Я не в курсі. Я вам нічого не можу розповісти… Я ж пояснив це був початковий етап встановлення цих компаній. Я вас прошу, залиште мене в спокою. Ви мене задьоргали. Я не можу говорити на ці теми. Якісь речі великі, чимось заплутані… Я не володію цими питаннями", - додав Дяченко.
Відповідно до документів, власницею та засновником телеканалу "Вінтаж" є особа на ім`я Ірина Ігорівна Коморська. На диво в соцмережах є лише одна особа з таким ім`ям. Ірині не більше за 30, вона родом з Донецька, але зараз проживає з чоловіком та дитиною в Києві.
Ірина Коморська
Судячи з постів в соцмережах, Коморська не має жодного відношення ні до ретроканалу, ні до телебачення загалом. Але якщо припустити, що Ірина і справді власницею "Вінтажу", то судячи з програмної сітки каналу, Коморська полюбляє халтурити по-чорному, а точніше по чорно-білому.
Програма передач каналу "Вінтаж" за 2 роки не зазнавала жодних змін, вона складається всього лиш з 10 чорно-білих фільмів, знятих на зорі радянського кінематографу, а саме: "Чахлик Невмерущий", "Коник Горбоконик", "Попелюшка", "Робінзон Крузо", "Василина Прекрасна", "Веселі хлопці", "Волга-Волга", "Біле ікло", "Людина в футлярі" та "Безприданниця".
Ці фільми канал транслює в режимі нон-стоп з повтором кожні 12 годин. На презентації канал позиціонувався інформаційно-музично-розважальним.
Три хвилини з ефіру каналу "Вінтаж" Єдина ознака того, що чорно-білий канал не загубився в просторі та в часі - це присутність в його ефірі кольорових рекламних роликів про перехід на "цифру", які виходять з позначкою "соціальна реклама".
Пояснення тому просте - за договором із "Зеонбудом", канал має безкоштовно транслювати ролики про перехід на цифру щодня у обсязі 5 хвилин, в тому числі - 30% ввечері, в прайм-тайм.
Засновником і власником медичного каналу "Ескулап" є Глуховська Вікторія Миколаївна. Дані про Вікторію нам знайти не вдалося, а от члена редакційної ради каналу - Єлизавету Курбанмагамедову ми таки знайшли. Щоправда, Ліза використовує інші варіанти свого прізвища - Майська, зрідка Магамедова.
Єлизавета Курбанмагамедова
У вільний від редакційної роботи на "Ескулап ТБ" час, Ліза знімається в кіно та серіалах, а тому живе на дві столиці - в Києві та Москві. Взагалі-то 28-річну Лізу знає чи не кожна домогосподарка та пенсіонерка, оскільки в серіалі "Вовчиця", Курбанмагамедова до 153 серії грала роль Олесі Комової.
Свою роботу на телебаченні Ліза починала з ведучої погоди на УТ-1. Потім була робота в новинах на столичному каналі "Сіті" - сьогодні це дитячий канал "ПлюсПлюс", а також на радіо "Культура" і УР-1.
В грудні 2011-го року її шляхи перетнулись з каналом "Тоніс". З того часу і до сьогодні актриса веде щоденну програму "Кінофан", в якій розповідає про кіно. Крім цього, Ліза співає та озвучує фільми.
Не можемо не відзначити того, що Вікторія Глуховська, як і Ірина Коморська також полюбляє порушувати умови ліцензії в пункті про програмну концепцію. Ефір каналу "Ескулап", як і "Вінтажу", нагадує стару зажовану пластинку.
Судіть самі - в продовж останніх двох років на медичному каналі "Ескулап" щодня по колу виходить лише 13 програм. В переважній більшості - це радянські документальні фільми 70-80-х років виробництва "Київнаукфільму" на медично-біологічну тематику.
Серед них такі "шедеври", як "Азбука котиків", "Д.А.Р", "Маскарад шестиногих", "Шосте чуття", "В цьому прекрасному і шаленому світі", "Візит", "Всього один день", "Бджоли і здоров`я людини", "Жили-були морські корови", "Зимовий Крим", "Результат", "Таємниця сердечного болю" та "Мольфар з роду Нечаїв".
Всі вище перелічені програми йдуть в режимі нон-стоп, з повтором кожні 12 годин і перериваються хіба що соціальною рекламою "Зеонбуду" про перехід на "цифру".
Додано: 13:07:16, 20 Жовтня 2013
Як "Сім`я" освоює цифрове телебачення. Частина 2Павло Мандрик, для РЕ 15.10.2013, 13:26
Телеканали "Ескулап", "Вінтаж" та
Gоldberry, про які "Реальна економіка"
писала минулого тижня, не єдині, хто отримавши "цифрову" ліцензію, так і не розпочали повноцінного мовлення.
В числі "цифрових" аутсайдерів значаться також п’ять київських товариств, тріумфаторів регіонального конкурсу на цифрове мовлення - ТОВ "Аріадна ТВ", ТОВ "Новий формат ТВ", ТОВ "Лідер ТВ", ТОВ "ТВ Вибір" та ТОВ "Партнер ТВ".
Отримавши "цифрові" ліцензії на всю Україну та створивши таким чином ще один загальнонаціональний телеканал ці телекомпанії з невідомими власниками за два роки так і не розпочали повноцінного мовлення, чим підігріли наш інтерес до себе.
Єдина область, яку так і не вдалось охопити цій "п’ятірці", це Одеська. Трішки не пощастило в Донецькій та Луганській областях - отримано всі частоти в областях, за винятком таких міст, як Донецьк, Червоноармійськ та Луганськ.
Але навіть попри це, покриття телеканалу залишається занадто спокусливим, аби його не придбати.
Кожна з цих компаній пов’язана між собою не тільки дивними, як для телеканалів назвами, приставкою "ТВ" замість українського "ТБ", а й однаковими засновниками, концепціями та статутами.
Так, кінцевий власник телекомпаній останні два роки старанно приховував себе за підставними особами, які є засновниками в одних компаніях та директорами в інших.
Компанія Власник Директор
Аріадна ТВ Віталій Морозов (33%), Олександр Андріященко (67%) Тетяна Сібілєва
Новий формат ТВ Віталій Морозов (33%),
Тетяна Сібілєва (67%) Володимир Денисенко
Партнер ТВ Віталій Морозов (33%),
Юрій Пузиренко (67%) Юрій Федоренко
Лідер ТВ Сергій Рибак (33%),
Володимир Денисенко (67%) Юрій Пузиренко
ТВ Вибір
Сергій Рибак (33%),
Юрій Федоренко (67%) Олександр Андріященко Хоч тріумфальна п’ятірка потрапила в "цифру" як регіональний мовник, але кожна з 5 телекомпаній зареєстровані в Києві. Дата реєстрації у всіх п’ятьох практично одна і та ж - 11 та 12 липня.
Тестове мовлення телеканали розпочали через рік з дня отримання ліцензії - у вересні-жовтні минулого року. З того часу і по сьогодні щоденний ефір цієї "п’ятірки" телеканалів складається з повторів одного і того ж контенту, який, щоправда, різний на різних телеканалах – 1-2 фільми та 2-3 програми. Хоча за концепцією каналів, їхній ефір має бути різножанровим.
Ми звернулись з офіційним запитом в Національну раду з питань телебачення та радіомовлення - орган, що регулює діяльність та видає або позбавляє ліцензії телеканалам, радіостанціям та кабельним операторам, аби поцікавитись чи бува часом регулятор не вбачає порушень в умовах ліцензії телеканалів "Аріадна ТВ", "Новий формат ТВ", "Лідер ТВ", "ТВ Вибір" та "Партнер ТВ".
В результаті отримали таку ж відповідь, яку отримали щодо відповідності умов ліцензії телеканалів "Ескулап", "Вінтаж" та
Gоldberry: "
Жодних порушень умов ліцензії не виявлено".
Приховані власники та небажання виходити в ефір свідчить про те, що "п’ятірка" не планувала розпочинати мовлення, а канали від самого початку готувались до продажу. А небажання Нацради бачити порушення свідчить про те, що в телеканалів є впливові покровителі.
Абсурдом існування цих компаній слугує і той факт, що минулого року кожна компанія з тріумфальної "п’ятірки" сплачувала внески в державні інституції лише за одну особу, а в 2011 році не вела діяльність взагалі, хоча виграла "цифрові" частоти на конкурсі Нацради наприкінці серпня.
Дану інформацію державні інституції надали на вимогу Окружного адміністративного суду столиці, який розглядав позов Незалежної асоціації мовників (НАМ) проти Нацради щодо результатів конкурсу на регіональну "цифру".
Однак, асоціація, в яку входять низка місцевих телеканалів та яку очолює колишній член Нацради Тетяна Лебєдєва, вже два роки поспіль намагається безуспішно скасувати результати регіонального "цифрового" конкурсу.
"За умовами цифрового конкурсу, телекомпанії повинні були сплатити гарантії. При цьому було зазначено, що за одну частоту сплачується одна платіжка. Компанії "Аріадна ТВ", "Новий формат ТВ", "Лідер ТВ", "ТВ Вибір" та "Партнер ТВ" сплатили п’ятьма платіжними дорученнями за всі частоти, які вони отримали Коли інші компанії сплачували однією платіжкою за кілька частот, то Національна рада не допускала їх до конкурсу. Також Нацрада мала певні вимоги до фінансового плану. Той фінансовий план, який подали ці компанії - це, вибачте, порнографія. Те саме стосується програмної концепції. Дата реєстрації цих компаній - 11 та 12 липня 2011 року. Тобто, вони були зареєстровані за місяць до проведення конкурсу. Якщо б Нацрада провела конкурс в ті строки, в які вона його мала провести, то ці канали не потрапили б в "цифру", оскільки ще не були зареєстровані. Про конкурс було оголошено 15 квітня 2011 року, опубліковано - 20 квітня. Проведення конкурсу мало відбутися через 60 днів з дня публікації, тобто, - 19 червня. А тому було судове рішення яким конкурс відтягнули в строках. Подала в суд НТКУ, бо не встигала з подачею документів. В результаті конкурс відбувся через два місяці - 16 та 17 серпня, а тому ці п’ять компаній встигли подати свої заявки, а разом з ними і новостворені у червні компанії з загальнонаціонального конкурсу - "Ескулап", "Вінтаж", "Хокей" та БТБ", - запевняє Тетяна Фоміна, керівник Правового центру НАМ.
Повністю стаття
тут